سیستم لوله کشی برای تامین حرارت مرکزی

گرمایش مرکزی آب – لوله کشی

یک سیستم گرمایش مرکزی آب اساساً شامل دیگ بخار ، رادیاتورها و لوله های اتصال متقابل است. دیگ بخار آب را گرم می کند و (به طور معمول) یک پمپ آب را از طریق لوله ها و رادیاتورها گردش می دهد و دوباره به دیگ بخار می رساند. تعدادی از تنظیمات مختلف دیگ بخار ، لوله کشی و تأمین رادیاتورها وجود دارد. هر سیستم مزایا و معایب خاص خود را دارد.

لوله کشی

3 ترتیب اساسی برای لوله کشی اتصال دیگ بخار به رادیاتور وجود دارد:

  • حلقه تک لوله
  •  تغذیه و برگشت لوله ها
  •  میکرو مته

روش کلی این است که لوله کشی زیر رادیاتور نصب شود. با استفاده از کف های چوبی معلق ، این مشکل بزرگی نیست زیرا می توان لوله ها را در زیر تخته های کف نصب کرد و بالابرها به هر رادیاتور از سوراخ های کف تخته عبور می کنند. لوله کشی به طور معمول یا بین تیرچه ها انجام می شود و یا از طریق تیرچه ها از طریق برش هایی که در بالای تیرچه ها قرار دارد ، عبور می کند. بجز میکرو ، سوراخکاری لوله باید در زیر تخته های کف انجام شود تا از افزایش وزن زیاد توسط لوله کشی خود پشتیبانی شود.

این روش در مواردی که ساختمان از کفهای جامد استفاده می کند غیر عملی است. چنین تأسیساتی معمولاً دارای لوله های تغذیه ای سطح بالا با لوله های سقوطی تغذیه کننده رادیاتورهای مجرد یا مجاور هستند. در جایی که سقف اتاق معلق است ، لوله کشی به طور معمول بین تیرچه های سقف از بالا نصب می شود ، در هر طبقه که یک خانه جداگانه باشد ، ممکن است این امکان وجود نداشته باشد.

گزینه سوم این است که لوله های تغذیه را در اطراف بالای دیوار درست زیر سقف با لوله های سقوط قرار دهید. اجرای لوله های تغذیه در سطح کف هرگز واقعاً مطلوب نیست ، در مواردی که لوله ها مجبور به عبور از درب ها هستند ، مشکلاتی بوجود می آیند ، اگرچه می توان لوله ها را از اطراف درب برداشت و یا در زیر زمین دفن کرد.

در مواردی که لازم است لوله های تغذیه سطح بالا در یک انبار نصب شود ، لوله باید عایق بندی شود. به طور معمول عایق کاری لوله های زیر کف معلق ضروری به نظر نمی رسد ، اما اگر بخواهیم احتمالاً (به طور کلی کوچک) زمینه برای صرفه جویی در انرژی وجود دارد.

درصورتی که سطح لوله کشی در گردش از رادیاتورها بالاتر باشد ، لوله کشی باید دریچه های خونریزی را در خود داشته باشد تا هوا در سیستم آزاد شود.برای اطلاعات بیشتر با چیلر سنتر تماس بگیرید.

حلقه تک لوله

یک آرایش حلقه تک لوله ، همانطور که از نام آن مشخص است ، یک حلقه لوله از لوله دارد که از دیگ بخار اجرا می شود و به دیگ بخار برمی گردد. هر رادیاتور روی لوله قرار می گیرد و هر دو اتصال رادیاتور به یک لوله وجود دارد. همانطور که آب گرم شوفاژ در امتداد لوله تغذیه می شود ، همرفت طبیعی (آب گرم بالا می رود) باعث می شود تا آب گرم شده به درون رادیاتور منتقل شود و آب خنک کننده را دوباره به داخل لوله منتقل کند.

 

یک نقطه ضعف مهم در این ترتیب این است که رادیاتور اول گرمتر از رادیوی دوم و غیره است و آخرین رادیاتور خنک کننده قابل توجهی خواهد بود زیرا آب بیشتر گرمای خود را به رادیاتورهای قبلی در طول لوله داده است.

در اصل تعداد رادیاتورهایی که می توانند در یک حلقه تک لوله نصب شوند نامحدود است ، اما هرچه رادیاتورها بیشتر نصب شوند ، خنک کننده بین رادیاتورهای اول و آخر بیشتر است.این سیستم ها غالباً در ساختمانهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند که ممکن است لوله حلقه ای بسیار بزرگ باشد ، سیستمها را هنوز هم می توان در ساختمانهای قدیمی خانه یافت اما عموماً نصب قدیمی هستند و کارآمد در نظر گرفته نمی شوند.

تغذیه و برگشت لوله ها

این سیستم نسبت به حلقه تک لوله کارایی بیشتری دارد. آب گرم شوفاژ به یک طرف هر رادیاتور (لوله تغذیه) منتقل می شود در حالی که انتهای دیگر هر رادیاتور به یک لوله برگشتی مشترک جداگانه متصل است. این بدان معنی است که دمای آب ورودی به هر رادیاتور کم و بیش یکسان است بنابراین هر رادیاتور باید محیط محلی را به همان مقدار گرم کند.

 

یک شیر تسکین دهنده فشار (یا شیر بای پس اتوماتیک) بین لوله های تغذیه و برگشت متصل است ، این اجازه می دهد تا پمپ آب را از دیگ بخار بچرخاند اگر تمام رادیاتورها خاموش باشد به دلیل محدودیت جریان اعمال شده توسط رادیاتورها ، تعداد رادیاتورها اساساً توسط اندازه پمپ در گردش محدود می شود. یک پمپ استاندارد برای مصارف خانگی احتمالاً قادر است 12 رادیاتور را تأمین کند.

لوله کشی میکرو مته

سیستم میکرو سوراخ از لوله های معمولی برای تغذیه از دیگ بخار به منیفولد و از منیفولد به دیگ در سمت برگشت استفاده می کند. از هر منیفولد ، لوله های کوچک (به طور معمول 8 میلی متر) به تعدادی رادیاتور متصل می شوند. لوله کشی بین منیفولدها و هر رادیاتور به طور معمول زیر 5 متر نگهداری نمی شود.

از اتصالات رادیاتور خاص می توان استفاده کرد به طوری که هر دو لوله تغذیه و میکرو سوراخ برگشتی به انتهای هر رادیاتور متصل شوند (به عنوان 2 رادیاتور فوقانی در تصویر). متناوباً ، لوله ممکن است به دو انتهای رادیاتور وارد شود (به عنوان 2 رادیاتور پایین در تصویر).

 

باز هم ، یک شیر تسکین فشار (یا شیر بای پس اتوماتیک) بین تغذیه دیگ و لوله های برگشتی وجود دارد تا از دیگ بخار در صورت خاموش بودن تمام رادیاتور محافظت کند. مزیت سیستم میکرو سوراخ این است که لوله های کوچکتر حاوی آب کمتری هستند بنابراین در هر بار اجرای لوله گرمای کمتری از دست می رود. بعلاوه ، لوله های سوراخ میکرو به راحتی در حین نصب خم می شوند و به همان تعداد اتصالات نیاز ندارند.برای اطلاع از سیستم لوله کشی با چیلر سنتر تماس بگیرید.

معایب آن بسیار کوچک بودن است ، لوله ها به دلیل رسوبات داخلی به راحتی مسدود می شوند و هنگام گردش آب از دیگ بخار ، پمپ باید بر افزایش مقاومت غلبه کند ، بنابراین پمپ مستعد سایش است در مناطق آب سخت ، مقیاس آهک می تواند در هر لوله کشی در گردش جمع شود ، این امر به ویژه بر سیستم های گردش خون سوراخ تأثیر می گذارد و افزودنی مناسب یا دستگاه نرم کننده آب ضروری است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *