مینی چیلر خانگی سرد و گرم:

در زیر اطلاعاتی درباره چیلرهای خانگی یا مینی چیلر های آپارتمانی ارائه خواهیم داد:

چیلر خانگی همان مینی چیلر آپارتمانی می باشد که در محوطه بیرون ساختمان مثل حیاط و پشت بام نصب شده و وظیفه آن ایجاد آب سرد و پمپاژ آن به لوله های دستگاه های توزیع کننده هوای گرم و سرد مانند فن کویل و هواساز است. مینی چیلر نمونه کوچک چیلر هوا خنک محسوب می گردد. چین خانگی یا مینی چیلر با لوله کشی آب به تعدادی فن کویل یا هواساز متصل می شود و آب سرد شده توسط پمپ به کویل های درون هواساز و فن کویل منتقل شده و با دمیده شدن هوا از روی کویل ها توسط فن هوای سرد وارد محیط داخل ساختمان می گردد. البته قابل ذکر است که هوا پیش از وارد شدن از فیلترهای عبور کرده و تسویه می‌شود.

در حالت گرمایش کویل های هواساز یا فن کویل آبگرم ارسالی از سوی پکیج یا بویلر جریان یافته و با عبور هوا از اطراف کویل ها ، هوا گرم شده و در محیط توزیع می‌شود.

چیلر ساختمانی هوا خنک در ابعاد و ظرفیت کمتر می باشد که پمپ و منبع انبساط نیز در داخل آن جاسازی شده است این نوع  چیلرها معمولاً در فضاهایی دارای ۱۵۰ متر استفاده می‌شود.  مینی چیلر خانگی به طور معمول از نوع هوا خنک استفاده می شود منظور از هوا خنک بودن این است که کندانسور آنها یک مبدل حرارتی است و درون مینی چیلر جاسازی می‌شود از نوع هوا خنک بوده و توسط دمیده شدن هوا از فن خنک می‌شود.

طراحی و نصب مینی چیلر آپارتمانی:

برای طراحی مینی چیلر های یک ساختمان در ابتدا پروژه توسط مهندسان متخصص در زمینه تهویه مطبوع مورد بازدید قرار گرفته و برای تعیین ظرفیت آن اطلاعات شرایط آب و هوایی به حداقل و حداکثر دما در طول سال ، میزان رطوبت ، ساختار و مصالح ساختمان ، بار حرارتی افراد ، روشنایی و تجهیزات تولید کننده حرارت و… جمع‌آوری و محاسبه می شود تا ظرفیت دقیق آن تعیین شود. ا ظرفیت های کمتر از نیاز موجب نارضایتی و ظرفیت بیشتر از حد نیاز موجب افزایش مصرف انرژی و قیمت مینی چیلر آپارتمانی می‌شود پس از آن طراحی مورد نظر صورت گرفته و با ظرفیت مناسب ساخته و نصب می‌شود

از مزایای مینی چیلر های آپارتمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- هزینه مصرف انرژی هر واحد از آپارتمان یا ساختمان اداری و تجاری و… به صورت جداگانه محاسبه می شود.

۲- مینی چیلر به خوبی توانایی کار در قسمت های خشک ایران را دارد و به خاطر هوا خنک بودن به برج خنک کننده نیازی ندارد.

۳- با متصل کردن آن به فن کویلهای داخل ساختمان ، دمای هر اتاق و سالن ای را میتوان به صورت جداگانه و مستقل از سایر اتاقها تنظیم کرده‌.

۴- قابلیت اتصال جریان آب گرم به فن کویل ها در زمستان و تبدیل سیستم به یک سیستم کامل سرمایشی و گرمایشی

۵- الکترو موتور محرک آنها هم قابلیت کارکرد با برق تک فاز و هم سه فاز را دارند.