با اجزای چیلر تراکمی آشنا شوید

تجهیزات چیلر صنعتی، ویژگی ها، کاربردها و بررسی قیمت چیلر

چیلر صنعتی به نوعی دستگاه صنعتی گفته می شود که بر اساس مکانیسم خنک سازی آب، عمل کرد و به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. چیلرهای صنعتی نوع چیلر تراکمی و چیلر جذبی بسته‌بندی می‌شوند هر دو نوع چیلر، قابلیت تامین آب خنک برای واحدهای صنعتی را دارند. کارایی و راندمان عملکردی انواع تجهیزات چیلر  به گونه ای است که می توان از آن برای خنک سازی آب مصرفی در قسمت های مختلف صنعت استفاده کرد؛ به طور مثال، کارگاه های ریخته گری فلزات یا برش قطعات فلزی در هر لحظه از فرآیندها، نیاز به آب خنک برای خنک سازی قالب ها و قطعات برشکاری دارند. چیلرهای صنعتی قادر هستند این نیاز به صنعتی را برآورده سازند.

با اجزای چیلر تراکمی آشنا شوید

 چیلر تراکمی که یک نوع چیلر صنعتی محسوب می شود از قسمتهای زیر تشکیل شده است:

  • کمپرسور
  • پنل کنترل ظرفیت
  • موتور
  • کندانسور
  • مسیر عبور گازها و آب
  • ژنراتور
  • محفظه کنترل آب
  • پمپ
  • مخزن جمع آوری بخار آب و آب خنک
  • محفظه های بازرسی چیلر

با بررسی اجمالی در مورد هر یک از اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی به راحتی می توان به نقش آن در عملکرد کل سیستم پی برد. کندانسورها یا اپراتورها، وظیفه خنک سازی آب را از طریق سیستم تبرید برعهده دارند؛ بخار آب بر اساس سیستم تبرید به آب خنک تبدیل می‌شود و در مخزن های مخصوص جمع آوری می گردد. ژنراتور در داخل چیلر صنعتی وظیفه تامین برق چیلر را بر عهده دارد. کمپرسور به منزله کاهش دهنده حجم گاز و افزایش دهنده فشار گاز در چیلر عمل می کند. پمپ ها و موتور در چیلر صنعتی به منظور افزایش حجم و سرعت آب ورودی به داخل چیلر با هم هماهنگ هستند. در همین راستا اجزای دیگری که در این نوع تجهیزات تعبیه شده عبارت است از: ابزار دقیق برای کنترل شرایط داخل دستگاه. چیلر تراکمی دارای محفظه های مخصوص برای بازرسی قطعات داخلی آن می باشد. همچنین امکان بررسی مسیر عبوری آب و بخار برای این دستگاه ها فراهم است.

 

طبقه بندی چیلر صنعتی بر اساس اجزای تشکیل دهنده

چیلرهای صنعتی بر اساس کندانسور به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • چیلر هوا خنک
  • چیلر آب خنک
  • چیلر تبخیری

 

چیلرهای صنعتی بر اساس کمپرسور به چیلرهای سانتریفوژ، اسکرو، اسکرال و چیلر جذبی تقسیم بندی می شوند.

 

کاربرد انواع چیلر صنعتی

انواع چیلر صنعتی با توجه به مدل و نوع کاربری در قسمت های مختلفی در صنایع و کسب و کار ها  به کار می روند. به طور کلی یک چیلر قادر است نیازهای مختلف صنایع را از لحاظ خنک کنندگی و تامین آب خنک فراهم سازد. هر یک از انواع چیلر صنعتی در یکی از حوزه های صنعت کاربرد دارد. همچنین این امکان وجود دارد به طور ترکیبی از چیلرهای متمرکز و غیرمتمرکز در صنایع استفاده شود. چیلرهای صنعتی که ظرفیت خنک کنندگی کمتری دارند معمولاً در یکی از بخش ها به صورت مجزا مورد استفاده قرار می‌گیرند اما چیلرهایی که دارای ظرفیت های خنک کنندگی ده، صدها یا هزاران تن هستند به صورت مرکزی در واحدهای صنعتی نصب می شوند.

 چیلرهای صنعتی از نوع چیلرهای هوا خنک به طور معمول برای نصب در قسمت های داخلی یک مکان در نظر گرفته می شوند. به طور مثال این چیلرها قابلیت اتصال به برج های خنک کننده در صنایع را دارند. چیلر صنعتی هوا خنک به طور مستقیم منجر به تهویه مطبوع و تولید هوای خنک و ورود آن به اتمسفر می شود.

 

 اساس کار تبخیر و جذب در انواع چیلر صنعتی چیست؟

هنگامی که صحبت از مکانیسم جذب در چیلر صنعتی جذبی به میان می‌آید منظور این است که گازهای تبخیر شده از سطح تبخیرکننده به سمت جاذب حرکت می کند؛ در این مکانیسم، محلول لیتیوم بروماید توسط ژنراتور بر روی سطح لوله تبخیر، اسپری می شود؛ این عامل موجب می‌شود بخار به محلول وارد شود. این شرایط تحت خلا انجام می گیرد. در این فرایند، خنک سازی بر اساس مکانیسم جذب اتفاق افتاده است؛ این فرایند را در برج های خنک کننده نیز شاهد هستیم.

در فرایند تبخیر در چیلر صنعتی، مایع خنک کننده از کندانسور در بالای پوسته حرکت می کند و گاز در قسمت پایین اسپری می شود، در نتیجه، فرایند تحت خلأ، مایع خنک کننده در دمای حدود 4 درجه سانتی گراد به جوش می آید. درک این فرایند به بررسی های مهندسی و ترمودینامیکی نیاز دارد.

 عوامل موثر در قیمت چیلر

آنچه قیمت چیلر صنعتی را تحت تاثیر قرار می دهد نوع چیلر و مدل دستگاه است. به عبارتی، نوعی کندانسور، موتور چیلر، کمپرسورها، نحوه عملکرد خنک سازی در این تجهیزات و … بر قیمت چیلر تاثیر گذار است. با توجه به اینکه برندهای مختلفی از این تجهیزات در بازار وجود دارند پیشنهاد می کنیم برای استفاده از خدمات فروش چیلر به وبسایت http://chillercenter.ir/ مراجعه کنید.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *