اصول کار چیلر تراکمی

امروزه مهمترین تجهیزات تولید برودت در ساختمانهای بزرگ دستگاه چیلر بود که یکی از عوامل مهم و موثر در بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان می باشد.
چیلرها به عنوان یکی از کاربردی ترین و بهینه ترین دستگاه های تهویه مطبوع شناخته می شوند و به دلیل اینکه دارای سطح بهینگی بالا در عملکرد می باشند بسیار مورد توجه طراحان و کارفرمایان ساختمانی قرار گرفته‌اند.
طرز کار چیلر به گونه‌ای است که با کمترین میزان مصرف انرژی بیشترین سطح بازدهی را به همراه دارد.
اصول کار چیلر تراکمی بر پایه سرد کردن آب و پمپاژ آن به واحدهای داخل ساختمان یا ماشین آلات صنعتی است تا بدین وسیله عمل سرمایش هوا در ساختمان(توسط فن کویل یا هواساز و…) ویا عمل جذب حرارت اضافی سیالات و ماشین‌آلات صنعتی صورت بگیرد. چیلر تراکمی ، آب را در یک مبدل حرارتی به نام امپراتور تا دمای زیر صفر یا بالاتر از صفر درجه سانتی گراد با توجه به نیاز فرد می‌کند. چیلر تراکمی دو دسته عمده چیلر تراکمی آب خنک و چیلر تراکمی هوا خنک تقسیم می‌شود که معمولا نوع هوا خنک آن در محیطی باز مانند پشت بام یا حیاط و نوع آب خنک در موتورخانه نصب می شود.
علت نامگذاری چیلرهای تراکمی به انواع آب خنک و هوا خنک این است که گاز مبرد در سیکل کاری این دستگاه دائماً جریان دارد باید به نحوی حرارت خود را به هوای اتمسفر بدهد تا بتواند از حالت گازی شکل به حالت مایع تغییر فاز دهد. در نوع آب خنک مبرد وارد یک مبدل حرارتی به نام کندانسور پوسته و لوله یا همان شل اند تیوب می گردند. کندانسور شل اند تیوب از یک سمت مبرد و از سمت دیگر آب وارد می‌شود و این آب است که حرارت اضافی مبرد را می‌گیرد و سپس با آب گرم شده با پمپ به برج خنک کننده پمپاژ می‌شود تا در برج بتواند در اثر تبادل حرارت با هوای اتمسفر خنک شده و مجدداً به کندانسور شل اند تیوب برگردد.

سیکل تبرید

  • به طور کلی چیلر دستگاهی است که حرارت را از مایع مبرد که معمولا آب می باشد طبق سیکل تبرید جذب یا تراکم بخار میزداید.
    انواع مختلف چیلر در مکانهای خاصی کاربرد داشته و به عنوان وسیله سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    چیلر ها بر اساس فاکتورهای مختلف دسته بندی می شوند.
    تقسیم بندی چیلر ها بر اساس سیکل تبرید
    تقسیم بندی چیلر ها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد
    تقسیم بندی چیلر ها بر اساس ظرفیت تناژ دستگاه
    انواع مختلف چیلر در مکان‌های مختلفی کاربرد دارند برای مثال مینی چیلر ها در ساختمان های کوچک اداری ، مسکونی و تجاری استفاده می شوند ولی چیلر در ساختمان های بزرگ نیز تعبیه می شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *