علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی

خاموش شدن کولر گازی و چیلر ساختمانی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد علت خاموش شدن ناگهانی کولر گازی می‌تواند به خاطر خرابی یک قطعه یا مشکل برقی در سیم کشی دستگاه و یا علت های دیگر باشد. ما در این مقاله به بررسی دلایل مختلفی که باعث خاموش شدن ناگهانی کولر گازی شوند که در نهایت می‌تواند منجر به تعمیرکولرگازی شوند را بررسی کنیم. خاموش شدن کولر گازی به صورت ناگهانی یعنی اینکه کولر در زمان کار خود را بدون دلیل متوقف می‌شود و دیگر کار نمی کند و یا به ناگاه دیگر روشن نمیشود. اغلب این مشکل را در موتور کولر می دانم و اعتقاد دارم سوخته است اما در این پست به دلایلی که باعث وجود این مشکل می شوند خواهیم پرداخت.

 علت خاموش شدن کولر گازی:

خاموش شدن ناگهانی کولر گازی می تواند علت های متفاوتی داشته باشد از جمله:

مشکلات برق کشی ساختمان یا کولر

قبل از هر اقدامی از سلامت سیم کشی و برق ساختمان و همچنین برق رسانی صحیح به کولر خودمان تامین شود. ممکن است یک اتصالی کوچک سیم های برق و یا اشکال در پی اس باعث خاموش شدن کولر گازی شده باشد.

 

کولر های گازی به ۲۲۰ ولت برق نیاز دارند تا راه اندازی و به خوبی کار کند. اگر به دلیل اتصال در سیستم سیم کشی خانه این تناوب به ولتاژ به وجود بیاید هر بار برد فرمان توقف کولر گازی  یا چیلر را خواهد داد. دیگر علت خاموش شدن کولر گازی اتصالات درون خود کولر گازی است اگر به میزان موثر برق دریافت نکنند که می تواند به دلیل قطع اتصال ، اتصال ناکافی ، برق دزدی ، قرار شدن خازن و… میباشد که باید تعمیرکار کولر گازی مشکل را با بررسی میزان برق ورودی به کولر گازی و آمپر هر یک از اجزای الکترونیکی کولر گازی بررسی کند.

برد کولر گازی مشکل پیدا کرده است

علت خاموش شدن کولر گازی می‌توان به معیوب شدن برد آن اشاره کرد. اگر سیم کشی کولر گازی مشکل نداشت نکته بعدی که باید در تعمیر کولر گازی که مرتبا خاموش و روشن می شود در نظر گرفت تعمیر برد کولر گازی می باشد. برد کولر گازی مرکز فرماندهی کولر است. با دریافت اطلاعات باعث می‌شوند که کولر در وضعیت‌های مختلف کار کند اگر این برد آسیب دیده باشد و یا به دلیل عمر طولانی فرسوده شده باشد مرتب و اطلاعات نادرست به دستگاه می دهد که یکی از آنها خاموش کردن کولر می‌باشد.

کمپرسور کولر گازی خراب شده است

وظیفه استارت کولر گازی با کمپرسور از. معمولاً زمانی کولر گازی با مشکل کمپرسور مواجه است که پس از روشن شدن صدایی از کولر تولید می شود و یا حتی بدون صدا در عرض تنها چند ثانیه کولر متوقف می‌شود. این نشان دهنده جام کردن کمپرسور کولر گازی است به همین دلیل باید فوراً کولر را خاموش کنید.

برای رفع علت خاموش شدن کولر گازی و تعمیر کمپرسور کولر گازی هم تنها با شناخت آمد این  عیب ممکن است. متخصص تعمیر کولر گازی اولین اقدامی که باید انجام دهد دلیل جام بودن و یا گریپاژ کردن کمپرسوراست.

باید با علم به این موضوع پی ببرد که کارکرد طولانی مدت کمپرسور و عمر زیاد آن باعث شده تا جام کند.  متاسفانه بسیاری از افراد نابلد غیرحرفه‌ای بلافاصله و بدون بررسی دلیل گریپاژ و یا جام کردن کمپرسور بلافاصله مشکل را گردن عمر طولانی آن می اندازند. کمپرسور جام کرده آمپر کشی می‌کند و این موضوع باعث می‌شود کولر خوردن خاموش شود. از مهمترین دلایل خرابی کمپرسور کولر گازی سوختن خازن راه انداز ، ضعیف شدن و یا کم بودن توان خازن راه انداز برای کمپرسور ، مشکلات فنی کمپرسور ، ضعیف بودن برق دریافتی کمپرسور ، طولانی بودن و یا نامناسب بودن سیم کشی کمپرسور  ضربه شدید به کمپرسور و… میباشد. بنابراین همان طور که مشاهده می کنید مشکل عمده کمپرسور موارد جانبی است نه مستند شدن و عمر طولانی کمپرسور.

ترموستات خراب است

ترموستات خراب از دیگر علت خاموش شدن کولر گازی  است. ترموستات وظیفه تنظیم دمای محیط  اعلام روشن و خاموش کردن کولر گازی به برد را دارد. ترموستات و اگر خراب شوند به  اصطلاح کولرگازی تعادل خاص دیگر ندارد. مثلاً تفاوتی ندارد شما چقدر میزان خنکی را به کولر بدهید. در هر صورت ممکن است خیلی زود به فرمان توقف و خاموش شدن کولر را بدهد. بنابراین برای عیب یابی کولر گازی که مرتبا خاموش می شود یکی از قطعاتی که باید حتماً بررسی شود ترموستات است  کارشناس تعمیر کولر گازی با استفاده از یک ترموستات سالم و یا به واسطه یک آمپرمتر می‌تواند سلامت ترموستات را بررسی کند. اگر ترموستات خراب بود باید اقدام به تعویض ترموستات کرد زیرا قابل تعمیر نیست ولی اگر ترموستات سالم بود و سیم های رابط که ترموستات را به کمپرسور متصل می کند بررسی شود.

مسدود شدن جریان گاز

گاز تولید هوای خنک در کمپرسور را سبب می شود. اگر مسیر جریان گاز گرفته باشد هم که کولر را روشن کردید با صدایی کولر متوقف و خاموش خواهد شد. مثلاً احتمال اینکه لوله های رابط بر اثر برخورد با جسم سخت شده باشند وجود دارد.

خراب بودن رله استارت

اولین قسمت هایی که در تعمیر کولر گازی که خاموش میشود تست می شود رله استارت است. برای این کار  شاستی اورلود را یک فشار کوچک می‌دهند و رها می‌کنند. اگر رله خراب باشد کمپرسور به کار می‌افتد و دیگر خاموش نمی شود. برای تعمیر رله استارت کولر گازی تنها باید آن را با نمونه مشابه تعویض کنید.

اورلود را بررسی کنید

اورلود حساس انات عادی موتور را هم با عکس‌العمل خاموش کردن کمپرسور دنبال می‌کند. اورلود را می توانید با یک آمپر متر تست کنیم به این صورت که به جای آورد از آمپر متر استفاده شود اگر با استفاده از آمپرمتر کمپرسور به خوبی کار کرد مشکل از اورلود ست. تعمیر و تعویض کمی مشکل است و بهتر است این کار توسط کارشناس تعمیرکولرگازی انجام شود. زیرا نیاز است که پس از تعویض سنسور دور موتور دوباره سیم پیچی و شارژ شود.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *