نحوه ی کارکرد کمپرسور اسکرو

نحوه کارکرد کمپرسور چیلر بدین صورت است که الکتروموتور از طریق تسمه یا کوپل مستقیم یکی از روتورهای بلوک هواساز را به گردش می‌اندازد و این روتور همزمان با روتور دیگر درگیر میشود. پس از ورود هوا به داخل بلوک هواساز و ترکیب آن با روغن به طور موثری در شکاف روتور ها فشرده می شود. روغن وظیفه روانکاری ، آب بندی و جذب بخش عمده حرارت در زمان دیگری و چرخش روتور ها را دارد.

مخلوط روغن و هوا پس از فشرده سازی وارد مخزن جدا کننده هوا- روغن می شود که قسمت عمده روغن از هوا جدا شده و جهت مصرف کننده نهایی آماده می شود. روغن باقی مانده در فیلتر جدا کننده از هوا جذب می شود. روغن داخل مخزن تحت فشار سپراتور هوا- روغن وارد افترکولر مبدل حرارتی شده و جهت روانکاری مجدد بخش‌های مختلف کمپرسور خنک می‌شود.

 کمپرسور های اسکرو دارای دو نوع خشک و روغنی هستند :

کمپرسور اسکرو مدل oil free  همانطور که از نامش مشخص است کاملا خشک بوده و هیچ گونه روغنی ندارد این کمپرسور بدون روغن کاربرد فراوانی در صنایع دارویی و غذایی دارد به علت اینکه روغن کمپرسور اسکرو وارد نمی شود این مدل از کمپرسور های اسکرو نمی توانند دوره بالایی را تحمل کنند. حداکثر فشار را تا سه بار دارد یعنی هوای خروجی ۳ برابر هوای ورودی کمپرسور افزایش فشار می یابد.

کمپرسور اسکرو مدلoil inject همان طور که از نامش پیداست روغن به طور مداوم و پیوسته به بیرینگ ها و نیز خودت پیچ تزریق می‌شود.  کمپرسور اسکرو و روغنی اینکه روغن موجود موجب کمتر شدن اصطکاک می‌شود و درجه حرارت کمپرسور پایین می‌آید. این مدل از کمپرسور اسکرو می‌تواند به راحتی دور بالایی را تحمل کند و کارایی خیلی بیشتری در مقایسه با مدل کمپرسور اسکرو بدون روغن دارد و اکثراً فشار ۸ بار را دارد یعنی فشار هوای خروجی ۸ برابر هوای ورودی است ولی گاهی این نوع کمپرسور ها را تا فشار ۱۳ بار نیز می‌رسانند.

مدار هوا

سیکل هوای داخل کمپرسور شامل فیلتر هوای مکش ، شیر کنترل ورودی هوا ، بلوک هواساز ، سپراتور روغن- هوا ، شیر کمینه فشار ، مبدل های حرارتی و… میباشد. در شرایط معمول کاری شیر کنترل ورودی هوا به صورت کامل باز شده تا هوا از طریق فیلتر هوای مکش وارد بلوک هواساز شود.در چیلر تراکمی بعد از فشرده سازی مخلوط هوا و روغن به سمت مخزن سپراتور هوا- روغن  رانده می شود که در آنجا قطرات روغن از طریق حرکت گردابی و برخورد با دیواره مخزن سپراتور شکل می‌گیرند و بیشتر روغن از هم جدا سازیم می‌شود. باقی مانده روغن وارد فیلتر‌روغن شده و پس از تسویه در داخل  المنت فیلتر ته نشین و جمع آوری می گردد. هوای عاری از آلودگی و ذرات معلق از طریق شیر کمینه فشار و لوله خروجی پس از عبور از خنک کننده نهایی از کمپرسور خارج می شود.

 شیر کنترل ورودی هوا

کنترل ورودی هوا وظیفه کنترل جریان هوا را دارد. شیر کمینه فشار در مواردی که شیر ورود هوا باز است و فشار در پشت سیستم می باشد فشار معادل 3/5bar در سپراتور جهت سیکل روغن کاری و عملکرد مناسب کمپرسور فراهم می‌کند و علاوه بر آن در مواردی که کمپرسور هوای خط مصرف را تامین می‌کند به عنوان شیر یکطرفه عمل کرد و از بازگشت هوا به داخل کمپرسور جلوگیری می کند.

مدار روغن

سیکل روغن شامل سپراتور هوا- روغن ، مبدل حرارتی روغن ، فیلتر روغن ، شیر کنترل دما و… میباشد. قسمت تحتانی فیلتر سپراتور هوا- روغن به عنوان محل جمع آوری روغن عمل می کند. فشار موجود در این بخش ، روغن گرم شده را به سمت افتر کولر روغن ،  فیلتر ، بلوک هواساز و قسمت های مختلف که نیاز به روغنکاری دارند به جریان می‌اندازد روغن پس از فیلتر شدن از طریق لوله بازگشت روغن وارد بلوک هواساز می‌شود. وظیفه اصلی شیر کنترل دما تنظیم دمای ورودی روغن به داخل سیستم می باشد.

در مورد دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چیلر صنعتی اینجا کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *