برج خنک کننده

برج خنک کننده

برج خنک کن:

در برج خنک کن و یا برج خنک کننده آب خروجی از کندانسور خنک می شود و به سمت کندانسور باز می‌گردد برج های خنک کن دارای انواع و اقسام مختلفی هستند.  می دانیم در یک برج خنک کن آب که در اثر تماس با هوا مقداری از آن تبخیر خواهد شد سرد می‌شود و ممکن است در اثر جریان  وزنه یا مکانیکی در میان پره های بر جریان داشته باشد. انتقال حرارت در برج خنک کن از آب به هوای غیر اشباع مجاور می باشد همانطور که گفتیم در این حالت دو عامل برای انتقال حرارت موجود می باشد یکی از اختلاف درجه حرارت خشک و دیگری اختلاف فشار بخار بین سطح مرطوب و هوا و در اثر این دو عامل انتالپی  پتانسیل خواهیم داشت عملکرد یک برج خنک کن معمولاً با (rang) و(approach) بیان می شود که در آن(rang) نقصان درجه حرارت آب در برج بوده و(approach) اختلاف درجه حرارت آب خروجی و درجه حرارت مربوط ب هوای ورودی خواهد بود.

کار یک برج خنک کننده ، جذب گرما از یک فرایند و دفع آن به فضای بیرون است که اساساً این دفعه از راه تبخیر صورت می‌گیرد. از آنجا که آب شرکت کننده در فرایند خنک سازی در مدار برج خنک کننده سیرکوله  میشود به علت تبخیر تدریجی آب غلظت مواد معدنی در آن افزایش می‌یابد. لذا می بایست آبی که به برج خنک کننده وارد می شود تحت عنوان آب جبرانی برج خنک کننده یاmake up  توسط یک دستگاه تصفیه آب  سختی موجود در آن گرفته شود تا عملکرد برج خنک کننده کاهش نیابد. در این راستا بسیاری از خریداران برج خنک کننده به همراه برج خنک کننده یک دستگاه سختی‌گیر نیز خریداری می نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چیلر اینجا کلیک کنید.

  انواع برج خنک کننده

 از نظر جهت جریان هوا:

  1.  جریان موافق
  2.  جریان مخالف
  3.  جریان متقاطع

 

 از نظر نوع فن:

  1.  گریز از مرکز
  2. جریان محوری

  از نظر گردش آب:

  1.  بسته
  2.  باز

 از نظر ساختار:

  1.  مکعبی
  2.   ذوزنقه
  3.   مدور یا بطری شکل

 

نکات مهم انتخاب انواع برج خنک کننده:

به طور کل برج خنک کننده در چیلر تراکمی هوا خنک وظیفه خنک کردن آب در گردش کندانسور سیستم های تهویه مطبوع ، فرآیندهای صنعتی ، نیروگاهها ، پالایشگاه ها و صنایع مختلف را بر عهده دارد.

برج خنک کننده بر اساس روش انتقال حرارت توسط انتقال جرم و با ایجاد سطوح مرطوب هم مناسب و کافی تبادل حرارت بین جریان آب ورودی به برج خنک کننده و هوای در جریان در داخل برج خنک کننده از یک طرف و همچنین کاهش سرعت جریان آب با ریزش آب روی پکینگ ها یا المان های واسط از طرف دیگر سبب کاهش دمای آب در گردش سیستم می گردد.

در انتخاب ظرفیت تمامی انواع برج های خنک کننده همواره در نظر داشته باشید که حداکثر اختلاف دمای آب ورودی و خروجی از برج خنک کننده کمتر از اختلاف دمای آب ورودی و دمای مرطوب هوا در محیط مورد نظر می باشد.به عبارت دیگر هوای حداقل دمای آب خروجی از برج خنک کننده بیشتر از دمای هوای مرطوب محل نصب برج خنک کننده خواهد بود.از طرف دیگر هر چه رطوبت نسبی هوای محل نصب برج خنک کننده کمتر باشد دمای هوای مرطوب به محل کمترو در نتیجه خنک تر کردن آب خروجی ازبرج امکان پذیر خواهد بود.

برای اطلاع بیشتر از قیمت چیلر اصفهان اینجا کلیک کنید.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *