تفاوت چیلر تراکمی و چیلر جذبی

 در این متن برای پاسخ دادن به این سوال که چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی و نیز به شناخت تفاوت چیلر تراکمی و جذبی ،آنها را بررسی و مقایسه می کنیم.

 تفاوت چیلر تراکمی و جذبی از نظر اشغال فضا:

 اولین تفاوت چیلر تراکمی و جذبی از نظر میزان فضای مورد نیاز جهت نصب آنهاست. چیلر های جذبی در توان برابر با چیلرهای تراکمی ، حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد به مساحت بیشتری جهت نصب نیاز دارند و علت آن بزرگتر بودن تجهیزات چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی در توان برابر است. علاوه بر مساحت در ارتفاع چیلر جذبی نیز بین1/8 تا 3  متر بلندتر از نوع تراکمی است و برای نصب آن باید فضای موتورخانه به اندازه کافی جا داشته باشد.

 تفاوت چیلر جذبی با تراکمی از نظر وزن کل:

 بسیار کمتر و پرهزینه تر استفاده شود. این تفاوت چیلر جذبی با تراکمی تاثیر بسزایی در حمل و نقل و نصب آن نیز خواهد داشت.

 فرق چیلر تراکمی و جذبی از نظر سطح صدای تولیدی:

  یکی دیگر از تفاوت‌های چیلر تراکمی و جذبی از نظر سطح صدای تجهیزات در حال کار آنها است. زمانی که ما در مورد صدا و ارتعاش دستگاه چیلر جذبی بجز نوع شعله مستقیم آن صحبت می کنیم نوع جذبی نسبت به تراکمی صدا و ارتعاش کمتری دارد زیرا قطعات مکانیکی در حال کار در آن کمتر است. هرچند چیلر تراکمی در موتورخانه یا پشت بام است شده و صدای کارگردان به درون ساختمان منتقل نمی شود.

 فرق چیلر جذبی با تراکمی از نظر حمل و نحوه نصب:

 فرق چیلر جذبی با تراکمی در نوع جابجایی(حمل و نقل) و چگونگی نصب آنها است چیلرهای جذبی به علت بزرگتر و سنگین تر بودن معمولاً(مخصوصاً چیلر های با ظرفیت بالا) در چند مرحله و با تجهیزات جدا از هم از کارخانه تا محل نصب حمل می شود و سیال مبرد و جاذبه آن نیز در محل نصب و پس از مونتاژ کردن تجهیزات ، درون چیلر پر میشود.  ولی چیلر تراکمی به صورت یکپارچه و با حمل و نصب آسان تر نسبت به نوع جذبی به محل مورد نظر هم و سپس نصب می‌شود.

 تفاوت چیلر جذبی با تراکمی از نظر قیمت:

 جزئی با تراکم در قیمت تمام شده آنها در ظرفیت(توان) برابر است. چیلر های جذبی در دو تن شعله غیر مستقیم و شعله مستقیم و چه در های تراکمی در نوع چیلر تراکمی آب خنک و هوا خنک که با انرژی الکتریسیته کار می کنند ساخته می شوند. نوع جذبی شعله غیر مستقیم حدود ۵۰ درصد قیمت تمام شده بالاتر نسبت به نوع تراکمی و قیمت نوع شعله مستقیم آن حدود دو برابر قیمت تراکمی در ظرفیت مشابه است.

 چیلر جذبی بهتر است یا تراکمی:

  با توجه به موارد مهمی که در بالا بررسی نمودیم به راحتی می‌توانیم به این سوال پاسخ دهیم از موارد بررسی شده ، چهره تراکمی برتری محسوسی نسبت به جذب ای دارد و به همین علت کاربرد آن در صنعت تهویه مطبوع و صنایع دیگر نسبت به جز ای وسیع تر  است.

  ولی در یک مورد آن هم زمانی که یک منبع حرارتی مستقیم و یا یک منبع حرارتی غیر مستقیم در مکانی در دسترس باشد می‌توان با نصب چیلر جذبی و تزریق حرارت مورد نظر به شکل آن انرژی حرارتی در حال اطراف را به کار تبدیل و عمل سرمایش را با انجام داد.

 در بقیه حالات قطعاً استفاده از چیلرهای تراکمی از ابعاد مختلف نسبت به جذب بهینه تر و به صرفه تر خواهد بود.

برای کسب اطلاعات چیلر صنعتی با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *