انواع مبدل های حرارتی

انواع مبدل های حرارتی از نظر فشار کاری به دو دست کم فشار و پرفشار و از نظر ساختار به انواع زیر تقسیم می شوند که در صنعت چیلر نقش مهمی دارد :

  1.  مبدل های لوله ای
  2.  مبدل های پوسته و لوله (شل اند تیوب)
  3.  مبدل های هوا خنک یا همان فن دار(درای کولر)
  4.  مبدل های صفحه ای

 در ادامه ساختار ، مزایا و معایب هر کدام را تشریح کرده‌ایم.

1- مبدل حرارتی لوله ای (یا همان دو لوله ای)

 در این نوع ، یک لوله با قطر کوچک درون لوله ای دیگر با قطر بزرگتر و به صورت هم مرکز قرار می‌گیرد و انتقال حرارت از طریق جداره لوله کوچک تر بین دو سیال انجام می‌شود. این نوع ساده ترین نوع مبدل است که بزرگترین عیب آن ، توان انتقال حرارت کمتر نسبت به سایر مبدل ها به خاطر سطح تبادل حرارتی کم آن است. از این نوع بیشتر برای تبادل حرارت بین سیالات گازی  شکل استفاده میشود.  همچنین زمانی که فشار یکی از دو سیال یا هر دو بالا باشد می توان از این نوع استفاده نمود.

 مزایای مبدل دو لوله ای عبارت است از:

  •  طراحی ساده
  •  هزینه ساخت کم
  •  کنترل ساده جریان
  •  پاکسازی آسان
  •  کاربرد در فشار های بالا

 نکته : یکی از مهمترین معایب این نوع از مبدل ها این است که سطح انتقال حرارت کمی داشته و فقط برای مبدل های کوچک و با ظرفیت کم مناسب است .

2- مبدل حرارتی پوسته و لوله (شل اند تیوب)

 مبدل حرارتی پوسته و لوله از تعدادی لوله و یک پوسته بزرگ که لوله‌ها را احاطه می‌کند ، تشکیل شده است. از درون لوله ها معمولاً یک سیال مایع با دمای کم و اطراف لوله ها یک سیال گازی شکل با دمای بالا جریان می یابد که تبادل حرارتی زیادی به علت وجود تعداد زیادی لوله صورت می‌گیرد و آن را به  پرکاربردترین مبدل در صنعت تبدیل کرده است. جنس لوله ها معمولاً از مصر و در برخی موارد با توجه به نوع کاربری می تواند از برنج ، آلومینیوم ، استیل  ، نیکل و غیره باشد.جهت اطلاع از قیمت چیلر تراکمی با ما تماس بگیرید.

 

3-  مبدل حرارتی صفحه ای (پلیتی)

مبدل حرارتی صفحه ای یا همان پلیتی از تعداد زیادی صفحه فلزی که با فاصله اندکی کنار یکدیگر قرار می گیرند و با الگوی یکی در میان نسبت به هم آب بندی می شوند ، تشکیل می شود. یک سیال به عنوان سیال دما بالا و یک سیال هم به عنوان سیال دما پایین وارد آن شده و از طریق سطح فلزی این صفحات با یکدیگر تبادل گرمایی انجام می‌دهند. این صفحات سطح انتقال حرارت زیادی ایجاد می‌کند و به همین دلیل ابعاد این نوع از مبدل ها کوچک است. یکی از معایب این مبدل ها در مقایسه با انواع مبدل شل اند تیوب این است که فشار کمتری را تحمل می کنند و برای کاربردهای فشار بالا معمولا از نوع پلیتی استفاده نمی‌شود.

4- مبدل های هوا خنک یا همان فن دار(درای کولر)

 انواع مبدل های حرارتی هوا خنک که به آنها فن دار یا درای کولر نیز گفته می‌شود از یک یا تعدادی کویل (لوله های متعدد رفت و برگشتی با پره هایی در اطراف آن ) و یک یا تعدادی فن تشکیل شده اند (همانند رادیاتور اتومبیل)   که سیال با درجه حرارت بالا از داخل کویل عبور می کند و در اثر وزش هوا توسط فن ها از سطح بیرونی کویل و در نتیجه برخورد ذرات هوا با سطح داغ لوله ها و پره‌های کویل ، حرارت اضافی از سیال با درجه حرارت بالا گرفته می شود. مبدل های هوا خنک خود به انواع عمودی و افقی و V شکل تقسیم می شوند.

 

 

کاربرد انواع مبدل های حرارتی:

  • پالایشگاه نفت و گاز و صنایع پتروشیمی
  • نیروگاه تولید برق
  • صنایع تولیدی
  • صنعت مواد غذایی
  • داروسازی
  • صنعت ذوب
  • صنایع شیمیایی

و نیز انواع سیستم های تهویه مطبوع و تجهیزات آن مانند موتورخانه(دیگ و چیلر) ، اواپراتور ، کندانسور و برج خنک کننده و…

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *