تفاوت چیلر تراکمی هوا خنک و آب خنک

قطعات چیلر هوا خنک و آب خنک بسیار شبیه یکدیگر هستند. هر دو از قطعات اصلی کمپرسور ، اواپراتور ، کندانسور و شیر انبساط تشکیل می شوند. مهم ترین تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک این است که کندانسور یا با استفاده از آب خنک میشود و یا با هوا.

اگر کندانسور با آب خنک شود به آن چیلرتراکمی آب خنک می گویند که به دستگاه کولینگ تاور(برج خنک کننده) و پمپ نیز نیاز دارد. اگر کندانسور با استفاده از فن دمنده هوا ، خنک شود به آن  چیلر تراکمی هوا خنک گفته می شودکه به برج خنک کننده و پمپ نیازی ندارد.

کندانسور آب خنک معمولاً از نوع مبدل حرارتی پوسته و لوله است. کندانسور هوا خنک از لوله های فین دار(شبیه رادیاتور) تشکیل می شود که فن هوا را از میان آن دمیده و آن را خنک میکند.

تفاوت چیلر تراکمی هوا خنک و آب خنک

مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک از نظر مصرف آب

با توجه به اینکه مقداری از آب درون برج خنک کننده در اثر تبخیر کم می شود ، به آب جبرانی نیاز بوده و چیلر آب خنک مصرف آب دارد ولی در مدار چیلر هوا خنک ، آب وجود ندارد و به آن نیازی نیست. در مناطق کم آب که آب به مقدار کافی وجود نداشته باشد یا قیمت آن بالاتر باشد بهتر است که از نوع هوا خنک استفاده شود.

مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک از نظر عملکرد

از نظر عملکرد چیلر هوا خنک تا حدودی وابسته به درجه حرارت هوای محیط بیرون بوده و افزایش یا کاهش درجه حرارت محیط و عملکرد آن تاثیر می گذارد ولی عملکرد چیلر آب خنک به دمای محیط وابسته نیست.

مقایسه چیلر هوا خنک و آب خنک از نظر نگهداری

چیلر تراکمی هوا خنک نسبت به آب خنک به نگهداری کمتری نیاز دارد. تنها نیاز آن است که کویل های کندانسور به صورت دوره پاکسازی می شوند(مخصوصاً در محیط‌هایی که چیلر در آب و هوای کثیف کار کند) تا از ایجاد رسوب در سطح کویل  و کاهش راندمان آن جلوگیری شود. در نوع آب خنک به علت استفاده از آب در مدار آن ، به نگهداری بیشتری نیاز است. میزان نگهداری به کیفیت آب موجود بستگی دارد که با افزودن ترکیبات شیمیایی به آب از خوردگی و رسوب آن جلوگیری می‌شود. به علت تبخیر مقداری از آب در چیلر آب خنک بایستی که آب جبرانی جایگزین آن گردد که علاوه بر مصرف آب ، باید ترکیبات شیمیایی نیز به آن افزوده شود که در نتیجه به نگهداری بیشتری نیاز خواهد بود.

انتخاب چیلر هوا خنک یا آب خنک

انتخاب آن به شرایط آب و هوایی هر منطقه ،عدم وجود آب کافی و تمیز ، هزینه ها و… بستگی دارد که بایستی محل پروژه و ساختمان توسط مهندسان بازدید و محاسبات لازم انجام و سپس نوع آن انتخاب گردد. به طور کلی می توان گفت در مناطق که آب به وفور یافت می شود ، هوای محیط عاری از ذرات معلق است و رطوبت نسبی در فصل تابستان کم است از چیلر آب خنک و در مناطقی که آب ناکافی است و یا کیفیت آن پایین است نوبت نسبی در تابستان بالاست از چیلر هوا خنک استفاده می‌شود.

برای خرید چیلر صنعتی اینجا کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *