تفاوت چیلر اسکرو و اسکرال

با وجود فراگیر شدن استفاده از کمپرسور ها در سردخانه ها و شرکت های صنعتی گوناگون ، دو نوع از کمپرسور ها تحت عنوان کمپرسور اسکرال و اسکرو از استفاده بیشتری نسبت به دیگر نوع ها برخوردار هستند.

 برای اینکه بتوانید انتخاب درستی را از میان این نوع کمپرسور برای سردخانه داشته باشید ، باید از بابت میان کمپرسور اسکرال و اسکرو مطالعه باشید. تا بتوانید هر یک از این کمپرسورها در محل مناسب استفاده کنید.

 تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو به شکل طراحی ساختمان آنها و همچنین نوع فشرده سازی  مبرد  در آنها برمی گردد. ساختمان داخلی این دو کمپرسور از جهاتی شبیه به هم است و به همین خاطر گاهی کاربران را به اشتباه می اندازد. همچنین تشابه اسمی این دو نوع  خاص گاهی باعث گمراهی مشتریان می گردد.

 امروز استفاده از کمپرسورهای پیستونی در چیلر  به خاطر سر و صدای زیاد و مصرف بالا ، مقرون به صرفه نیست و به همین خاطر از کمپرسور های پیشرفته تری مثل کمپرسورهای اسکرو یا اسکرول استفاده می شود.

در صنعت سیستم های تهویه مطبوع ، دستگاه هایی که بر اساس سیکل تبرید کار می‌کند و موجب خنک سازی آب می‌شود با عنوان چیلر شناخته می‌شود. انواع چیلر های موجود در بازار بر اساس سیکل تبرید عمل کرده و از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده اند. عملیات تبخیر ، فشرده سازی و متراکم کردن از طریق به حرکت درآوردن سیال انجام می شود نیروی لازم برای کارکردن انواع چیلر از انرژی موتور الکتریکی تامین می‌شود. برق چیلر اسکرو و اسکرال به پارامترهای متعددی بستگی دارد.

خصوصیات کمپرسورهای اسکرال

در طراحی کمپرسورهای اسکرال ، از دو تیغه فلزی با ضخامتی به شکل مارپیچ مانند استفاده شده است. عملکرد صحیح این تیغه ها به این صورت است که همیشه یک تیغه به صورت ثابت بوده و تیغه دیگر در حرکت است. با وجود این دو تیغه طراحی شده در کمپرسور های اسکرال ، هوای وارد شده به این کمپرسور به مرور فشرده تر شده و با رسیدن به نقطه انتهایی از کمپرسور خارج میشود.

 طراحی پوسته کناری این کمپرسور به گونه ای می باشد که به طور کامل محفظه را آب بندی می کند. تا فشرده سازی گاز بدون وجود هیچ گونه نشتی صورت بپذیرد و  فرایند فشرده سازی کامل گاز بدون هیچ مشکلی انجام شود. از کمپرسورهای اسکرو بیشتر برای طراحی سیستم یخچال ، سردخانه ، کولرهای گازی ، اسپلیت داکت اسپلیت و چیلرمدولار استفاده می شود.

 

خصوصیات کمپرسور های اسکرو

این نوع از کمپرسورهای تولید شده به دلیل دارا بودن شکل ظاهری خاصی که دارند به عنوان کمپرسورهای حلزونی نیز شناخته می شوند.

تجهیزات به کار رفته در طراحی کمپرسورهای اسکرو از دو حلزون مارپیچ تشکیل شده است ، که با محبوس شدن گاز در فضای بین مارپیچ ها ، فاصله بین دو مارپیچ به مرور کمتر می شود. تا اینکه عمل فشرده سازی گاز های موجود به طور کامل صورت بپذیرد. طراحی کمپرسورهای اسکرو با شکل مارپیچی به گونه ای است که می تواند عمل فشرده سازی را با وجود فشار کاری تا ۱۵ بار به انجام برساند و گاز موجود را تا بالاترین حد ممکن فشرده کند.

 

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

 از کمپرسور اسکرو بیشتر در چیلرهای یکپارچه ظرفیت بالا استفاده می‌شود. در حقیقت کمپرسورهای اسکرو با وجود دارا بودن طراحی حلزونی شکل ، از مقاومت بیشتری نسبت به کمپرسور های اسکرو برخوردار هستند.

 اما با وجود اینکه تولید گاز فشرده با ظرفیت نسبتاً بالا در کمپرسور های اسکرو امکانپذیر است از این نوع از کمپرسور ها در ظرفیت پایین به دلیل بالا بودن هزینه طراحی استفاده نمی شود.

 بررسی ظرفیت کمپرسور در چیلر اسکرو و اسکرال

  ظرفیت تبرید در کمپرسور چیلر اسکرو و اسکرال برحسب تن محاسبه می‌شود.  زمانی که ظرفیت کمپرسور افزایش پیدا می‌کند ، در راستای آن ، سرعت جریان سیال نیز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر چیلر اسکرو هوا خنک  با ظرفیت خنک کنندگی متعدد وجود دارد. مصرف این نوع چیلرها چیزی حدود ۱ تا  ۱/ ۵ کیلو وات به ازای هر تن گزارش شده است. چیلر اسکرو آب خنک در ظرفیت های خنک کنندگی بین ۷۰ تا  ۷۵۰ تن موجود می باشند. این نوع چیلر ها دارای مصرف انرژی ۶۵ تا ۹ کیلووات در هر تن می باشد.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید چیلر تراکمی با مناسب ترین قیمت با ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *