راهنمای نهایی سیستم های چیلر. تمام آنچه نیاز است بدانید.

سیستم های چیلر چیست؟

ساختمانهای تجاری از سیستمهای گرمایش ، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) برای کمبود هوا و خنک کننده ساختمان استفاده می کنند. ساختمانهای تجاری مدرن به عنوان بخشی از ابتکارات گسترده تر با محوریت عملکرد ساختمان و پایداری ، به دنبال سیستم ها ی تهویه  کارآمد هستند. به طور مشابه سرنشینان ساختمان انتظارات زیادی را به همراه دارند ، که سیستم تهویه مطبوع همانطور که در نظر گرفته شده عمل خواهد کرد. . . صرفنظر از شرایط بیرونی ساختمان ، محیط داخلی راحت ایجاد شود.

چیلرسنتر به یک مؤلفه اساسی HVAC از طیف گسترده ای از امکانات تجاری ، از جمله هتل ها ، رستوران ها ، بیمارستان ها ، عرصه های ورزشی ، کارخانه های صنعتی و تولیدی و غیره تبدیل شده اند. این صنعت از مدت ها قبل شناخته شده است که سیستم های چیلر نماینده بزرگترین مصرف کننده برق در اکثر موارد است. امکانات آنها به راحتی می توانند بیش از 50٪ از کل مصرف برق را در دوره های فصلی مصرف کنند.

به طور کلی ، یک چیلر انتقال گرما از یک محیط داخلی به یک محیط خارجی را تسهیل می کند. این وسیله انتقال گرما به حالت جسمی مبرد در هنگام گردش در سیستم چیلر متکی است. مطمئناً چیلرها می توانند به عنوان قلب هر سیستم HVAC مرکزی عمل کنند.

چیلر چگونه کار می کند؟

یک چیلر روی اصل فشرده سازی بخار یا جذب بخار کار می کند. چیلرها جریان مداوم مایع خنک کننده را به سمت سرد سیستم آب فرآوری با دمای مطلوب حدود 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتیگراد) تأمین می کنند. مبدل خنک کننده پس از طی فرایند پمپ می شود ، و گرما را از ناحیه یک تأسیسات (به عنوان مثال ، ماشین آلات ، تجهیزات پردازش ، و غیره) بیرون می کشد زیرا دوباره به قسمت برگشتی سیستم آب فرآیند جریان می یابد.

چیلر از سیستم تبرید مکانیکی فشرده سازی بخار استفاده می کند که از طریق وسیله ای به نام اواپراتور به سیستم آب فرآیند متصل می شود. مبرد از طریق تبخیر کننده ، کمپرسور ، کندانسور و دستگاه انبساط چیلر در گردش است. یک فرایند ترمودینامیکی در هر یک از اجزای فوق چیلر اتفاق می افتد. اواپراتور به عنوان مبدل حرارتی عمل می کند به گونه ای که گرمای حاصل از جریان مایع خنک کننده فرآیند به مبرد مبدل می شود. با انتقال گرما ، مبرد مبدل می شود و از یک مایع با فشار کم به بخار تبدیل می شود ، در حالی که درجه حرارت مایع خنک کننده فرایند کاهش می یابد.

مبرد سپس به یک کمپرسور جریان می یابد که عملکردهای مختلفی را انجام می دهد. ابتدا مبرد را از تبخیر كننده خارج كرده و اطمینان حاصل می كند كه فشار در اواپراتور به اندازه كافی باقی می ماند تا گرما را با سرعت مناسب جذب كند. دوم ، این فشار در بخار مبردهای خروجی را افزایش می دهد تا اطمینان حاصل شود که دمای آن به اندازه کافی بالا می رود تا هنگام رسیدن به کندانسور ، گرما آزاد شود. مبرد در حالت خازن به حالت مایع باز می گردد. گرمای نهانیده شده با تغییر مبرد از بخار به مایع ، توسط محیط خنک کننده (هوا یا آب) از محیط خارج می شود.

انواع چیلرها:

همانطور که شرح داده شد ، دو ماده خنک کننده مختلف (هوا یا آب) می توانند انتقال گرمای نهان داده شده با تغییر مبرد از بخار به مایع را تسهیل کنند. بنابراین ، چیلرها می توانند از دو نوع خازن مختلف ، هوا خنک و آب خنک شده استفاده کنند.

کندانسورهای خنک کننده هوا شبیه “رادیاتورها” هستند که موتورهای اتومبیل را خنک می کنند. آنها از نیروی دمنده موتوری استفاده می کنند تا هوا را از طریق شبکه خطوط مبرد مجبور کند. مگر در مواردی که به طور خاص برای شرایط محیط بالا طراحی شده باشند ، کندانسورهای خنک کننده هوا برای کارآمد کار کردن نیاز به دمای محیط 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) یا پایین تر دارند. کندانسورهای خنک کننده با آب همان عملکرد کندانسورهای خنک کننده هوا را انجام می دهند ، اما برای تکمیل انتقال حرارت به دو مرحله نیاز دارند. اول ، گرما از بخار مبرد به داخل آب کندانسور حرکت می کند. سپس ، آب کندانسور گرم به یک برج خنک کننده پمپ می شود که در نهایت حرارت فرآیند به جو تخلیه می شود.

چیلرهای با آب سرد:

چیلرهای دارای آب خنک کننده دارای کندانسور آب خنک شده و متصل به برج خنک کننده هستند. آنها معمولاً برای تأسیسات متوسط ​​و بزرگ که از منابع آب کافی برخوردار هستند استفاده می شود. چیلرهای خنک شده با آب به دلیل استقلال نسبی نسبت به نوسانات دمای محیط ، می توانند عملکرد مداوم بیشتری در تهویه مطبوع تجاری و صنعتی ایجاد کنند. چیلرهای با آب خنک از مدل های کوچک ظرفیت 20 تنی تا چندین مدل هزار تنی که بزرگترین امکانات جهان مانند فرودگاه ها ، مراکز خرید و سایر امکانات را خنک می کند ، متفاوت است.

چیلر معمولی با آب خنک کننده از آب کندانسور چرخشی از برج خنک کننده برای چگال کردن مبرد استفاده می کند. چیلر با آب خنک کننده حاوی مبرد وابسته به دمای آب کندانسور ورودی (و سرعت جریان) است که در رابطه با دمای لامپ مرطوب محیط کار می کند. از آنجا که دمای لامپ خیس همیشه پایین تر از دمای لامپ های خشک است ، دمای میعان شونده مبرد (و فشار) در یک چیلر با آب خنک می تواند اغلب به طور قابل توجهی پایین تر از چیلر خنک کننده هوا عمل کند. بنابراین ، چیلرهای با آب خنک می توانند کارآمدتر عمل کنند.

چیلرهای با آب خاموش معمولاً در محیطی که از عناصر محافظت می شود ، در داخل خانه مستقر می شوند. از این رو ، چیلر با آب خنک می تواند طول عمر بیشتری داشته باشد. چیلرهای با آب خاموش معمولاً تنها گزینه نصب های بزرگتر را نشان می دهند. سیستم برج خنک کننده اضافی در مقایسه با چیلرهای خنک کننده هوا به هزینه نصب و نگهداری اضافی احتیاج دارد.

چیلرهای خنک کننده با هوا:

چیلرهای خنک کننده هوا به یک خازن خنک شده توسط هوای محیط تکیه می کنند. بنابراین ، چیلرهای خنک کننده هوا ممکن است کاربردهای متداول را در تاسیسات کوچکتر یا متوسط ​​که محدودیت های فضایی وجود دارد پیدا کنند. چیلر با هوا می تواند عملی ترین انتخاب را در سناریوهایی نشان دهد که آب نشانگر یک منبع کمیاب است. چیلر خنک شده با هوا معمولی می تواند فن های پروانه یا چرخه های برودتی مکانیکی را به منظور جلب هوای محیط بر روی یک سیم پیچ ریز دار برای چگالی مبرد داشته باشد. تراکم بخار مبرد در کندانسور هوا خنک شده امکان انتقال گرما به جو را فراهم می کند.

چیلرهای خنک کننده هوا مزیت قابل توجهی از هزینه های پایین تر نصب را ارائه می دهند. نگهداری ساده تر نیز به دلیل سادگی نسبی آنها در مقایسه با چیلرهای با آب خنک انجام می شود. چیلرهای خنک کننده هوا فضای کمتری را اشغال می کنند ، اما اکثراً در خارج از یک مرکز مستقر می شوند. بنابراین ، عناصر در فضای باز طول عمر عملکردی آنها را به خطر می اندازند. طبیعت فراگیر چیلرهای خنک کننده هوا هزینه های نگهداری را کاهش می دهد. سادگی نسبی آنها همراه با کاهش نیازهای فضا در بسیاری از انواع تاسیسات مزایای بزرگی را ایجاد می کند.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *